ćwiczenia oddechowe - przedszkole

Idź do spisu treści

Menu główne:

ćwiczenia oddechowe

Kącik logopedyczny

Celem ćwiczeń oddechowych jest pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy wydechowej oraz zapobieganie mówieniu na wdechu . Należy pamiętać iż nieprawidłowe oddychanie wpływa niekorzystnie na wymowę. Oddychanie przez usta powoduje, że przepływające ponad językiem powietrze utrudnia właściwą pionizację języka i w związku z tym, dziecko ma problemy z artykulacją głosek wymagających tejże pionizacji takich jak np. sz, ż, cz, dż, l, r. Wszelkie zaburzenia oddechowe wyrażające się, m.in.: płytkim powierzchownym oddechem, utratą pewnej dawki powietrza przed rozpoczęciem mowy (na starcie mowy), brakiem koordynacji między ruchami oddechowymi klatki piersiowej i powłok brzusznych, lub paradoksalnymi ruchami przepony, mową na bardzo krótkim wydechu, itd., mogą powodować rozpad koordynacji wszystkich ruchów, które biorą udział w mówieniu, tj.: oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych, mimicznych i gestykulacyjnych, a w konsekwencji przyczynić się do powstania zaburzeń mowy, takich jak: jąkanie (zaburzenie płynności mowy), mowę bezładną („trzepotanie mowy”, przyspieszony napęd mowy), nadmierne lub spowolniałe tempo mówienia. Prawidłowe funkcjonowanie jam nosowych rzutuje na prawidłowe funkcje fonacyjno-artykulacyjne czyli mówienie. Jamy nosa pełnią też funkcję rezonacyjną. Rezonans nosowy jest konieczny w wypowiadaniu samogłosek nosowych: ą, ę oraz spółgłosek: m, n, ń, także tylnojęzykowych, jak np. w wyrazie „bank”. W czasie artykulacji głosek nosowych przejście między jamami nosowymi i jamą ustną pozostaje otwarte. Kiedy podczas procesu fonacyjno-artykulacyjnego całkowicie wyłączony jest rezonator nosowy, powstają głoski ustne. Nieprawidłowe kierowanie strumienia powietrza przy wdechu i wydechu może prowadzić do różnego rodzaju seplenienia Warto poświęcić czas na treningi oddechowe z uwagi na ten jakże istotny fakt integracyjnego związku oddychania z możliwością płynnego, komunikatywnego, ale i ekonomicznego wypowiadania się dziecka.


ĆWICZENIA ODDECHOWE


1.      
Ćwiczenia mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy
    -zdmuchiwanie lub przedmuchiwanie z gładkiej, a następnie  z chropowatej powierzchni lekkich przedmiotów np. piłeczki, wacika, zabawek wyciętych z papieru
- dmuchanie na wiatraczki, statki pływające po wodzie lub zawieszone na nitkach lekkie przedmioty np. piłeczki, listki, kwiatki, słoneczka itd.
-  zdmuchiwanie świecy (można zwiększać stopniowo odległość)
-   dmuchanie na świece tak, aby nie zgasła
-  nadmuchiwanie balona
-   dmuchanie lub gra na flecie, piszczałce, trąbce
-    gwizdanie na gwizdku
-    puszczanie baniek mydlanych
-    robienie bąbelków w szklance (przy użyciu rurki)
-  dmuchanie na skrawki papieru, lekkie przedmioty zawieszone na różnej długości nitkach
-   studzenie herbaty
       -  wąchanie kwiatów
-  chuchanie na zmarznięte ręce, szybę, lusterko
-     dmuchanie na kartkę papieru
-     dmuchanie w dmuchawkę aby się rozwinęła
-    ćwiczenia z użyciem rurki: rozdmuchiwanie małych przedmiotów na stole, przekładanie małych przedmiotów na przygotowany obrazek, przenoszenie z jednego miejsca na drugie np. zbieramy do koszyka jabłka które spadły z drzewa
- ćwiczenia z piórkami: zdmuchiwanie z ręki i łapanie, dmuchanie na piórko aby jak najdłużej było w powietrzu, mocne dmuchnięcie aby piórko poleciało jak najdalej
-   dmuchanie np. małej papierowe kulki po narysowanym na kartce torze
-   zdmuchiwanie domku z kart
-   zdmuchiwanie kawałku papieru z nosa
-   dmuchanie na swoją grzywkę aby się włosy ruszały
-      kartka z rozlaną farbą + rurka – rozdmuchiwanie plamy farby
-    mecz piłki pingpongowej- czworo lub dwoje dzieci siedzi naprzeciw siebie
-  dmuchają na piłeczkę, tak aby nie spadła ze stołu;
-    liczenie na jednym wydechu,
-    powtarzanie zdań na jednym wydechu

2.   
  Ćwiczenia oddychania brzuszno – przeponowego

-   w pozycji leżącej, jedna ręka na klatce piersiowej, druga na brzuchu, obserwacja zmian w trakcie oddychania (ruchy klatki piersiowej przy wdechu i wydechu)
-  naśladowanie różnych rodzajów śmiechu
- huśtanie (przy wdechu podnosi się, przy wydechu opada) na brzuszku ulubionej zabawki (może być też to inny przedmiot) tak aby nie spadła
-   leżąc płasko na plecach kładziemy ręce przy biodrach i kilkanaście razy głęboko oddychamy, w fazie wdechowej nabieramy powietrze całą przestrzenią jamy ustnej
   i nosowej, w fazie wydechowej wydmuchujemy powietrze przez szczelinę lekko rozwartych ust, tak aby powietrze natrafiało na lekki opór warg. Jednocześnie obserwujemy, czy podczas wdechu unosi się nam lekko brzuch, a dolne żebra rozszerzają się
-    stojąc robimy wdech, wydychamy powietrze w 2, 3, 4, 5 gwałtownych dmuchnięciach
-     stojąc bierzemy głęboki wdech a następnie energicznie wydychamy powietrze
-       wdech połączony z odwróceniem ramion (dłonie do przodu),wydech nawrócenie ramion;


3.      Ćwiczenia oddechowe łączone z ćwiczeniami ruchowymi

-     wykonywanie wdechu z jednoczesnym ruchem rąk na boki, a wydechu z przesunięciem rąk do przodu, aż do zupełnego ich skrzyżowania
-     przy wdechu ręce podnosimy do góry, a przy wydechu opuszczamy
-     dłonie oparte na karku, przy wdechu łokcie odciągamy do tyłu, przy wydechu wracają do pozycji wyjściowej tzn. łączenie ich z przodu aż do ich zetknięcia
-     skręt tułowia w bok przy szybkim wdechu, a następnie powolny wydech i powrót do początkowej pozycji
-      tułów pochylamy do przodu, ręce swobodnie zwisają, podczas skłonu wykonujemy wdech, natomiast prostowanie tułowia to równoczesne unoszenie rąk i wdech
-     naśladowanie drzew poruszających się na wietrze


4.      Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek (Najpierw wymawiamy głoski z jednakową  głośnością, potem ze zmianą  natężenia głosu, raz ciszej, raz głośniej. Wyżej wymienione ćwiczenia można przeprowadzić w czasie wymawiania samogłosek, początkowo każdą samogłoskę oddzielnie, potem łączyć je po dwie lub trzy.)
-          z wykorzystaniem onomatopei, w formie zabawy naśladujemy np.
§         aaaaaaaaa – płacz lalki
§         oooooooo – zdziwienie
§         brrrr – odczuwanie zimna
§         muuuuuuu – mruczenie krowy
§         sssssssss – syczenie węża
§         szszsz – szum drzew na wietrze
-     wdech, a przy wydechu postaraj się wymówić jak najdużej: aaaa, ooooooo, eeeee, uuuuu, yyyyyyy, iiiiiiiii
-       wykonanie wydechu wymawiając "s" raz ciszej, raz głośniej
-     lokomotywa – wydmuchiwanie nadmiaru pary (na głoskach ffffff, szszszsz),

5.   
  Ćwiczenia oddechowe łączone z mówieniem i śpiewaniem
-  śpiewanie
-   recytowanie wierszy


 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego